e-Bülten Haberleri

nereye atayim“Nereye Atayım” ile Sıfır atık yönetimine yenilikçi bir yaklaşımla çözüm ürettik. Kamu ve özel kuruluşlarla toplumsal verimliliği arttıran, maliyetleri azaltan ve sürdürülebilir yeni bir perspektif ile atıkların kaynağında doğru ayrılmasına ve toplanmasına bütünsel çözüm getiren Nereye Atayım Uygulamasının filmi ÇEVKO Vakfı Youtube sayfamızda

 

atkasanAmbalaj atıklarının geri dönüşümü konusunda Türkiye’nin öncü kuruluşu ÇEVKO Vakfı, geliştirdiği “Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi” ile belediyelerin Sıfır Atık yönetimi kapsamındaki yükümlülüklerine bütünsel çözüm sunuyor.

‘Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi’ni kullanan Atkasan Fabrikasının Müdürü Lütfü Kıpkıp ile de uygulamanın kullanımı ve operasyon ayağı hakkında konuştuk.

Atık envanter takibi yapmak amacı ile hayata geçirilen sistem, atığı düzenli ve sürekli toplamayı kolay hale getiriyor diyen Lütfü Kıpkıp, “Nereye Atayım uygulamasını kullanmaya başlamadan önce maliyet analizlerini farklı yöntemler ile yapabiliyorduk. Ancak bu maliyet analizleri noktasal bazlı değildi. Şu anda tüm alım yaptığımız noktalar ile ilgili miktarları, toplama maliyetlerini, her noktaya ulaşım mesafesi gibi verilere anlık olarak ulaşabiliyoruz.”

 

mete imerBirleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) Gıda Fiyat Endeksi, 2021 yılının tamamında, bütün dünyada, ortalama 125,7 puanla bir önceki yıla göre %28,1 artış kaydetti. FAO yetkililerine göre, normalde yüksek fiyatların üretimi arttırması beklenirken, girdi maliyetlerinin yüksekliği, devam etmekte olan küresel virüs salgını ve giderek belirsizleşen iklim koşulları 2022 yılı için de iyimserliğe yer bırakmamaktadır.

2021’de bütün dünyada gıdadaki fiyat artışlarının ayrıntılarına bakılacak olursa:

FAO Tahıl Fiyat Endeksi 2012’den beri en yüksek düzeye ulaşarak 2020’ye göre %27,2’lik artış kaydetti; tahıl grubu içinde mısırda %44,1, buğdayda %31,3 artış yaşanırken pirinçte %4’lük düşüş gerçekleşti.

FAO Bitkisel Yağ Fiyat Endeksi zamanların en yüksek artışıyla 2020’ye göre %65,8 yükseldi.

FAO Şeker Fiyat Endeksi 2016’dan beri en yüksek değere ulaşarak 2020’ye göre %29,8 arttı.

FAO Et Fiyat Endeksi 2020’ye göre %12,7;

FAO Süt Ürünleri Fiyat Endeksi ise %16,9 artış kaydetti.

Dünyada ve Türkiye’de enflasyon gıda fiyatlarını yükseltirken, tarımsal gıda sisteminin iklim krizi, çatışmalar ve ekonomik şokları da içeren pek çok tehditle karşı karşıya olduğu belirtiliyor. Bu sorunlara çözüm üretmek için Türkiye ile BM Gıda ve Tarım Örgütü arasında Tarım ve Orman Bakanlığı’nın kapasitesini güçlendirmek amacıyla “Tarımsal Gıda Tedarik Zincirinde Gelişmiş Maliyet ve Fiyat İzleme Desteği” adında bir teknik işbirliği projesi geliştiriliyor.

hulyagunayMigros Ticaret A.Ş.’nin Kalite ve Çevre Yönetimi Direktörü Hülya Günay ile çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını ve “Nereye Atayım” uygulamasının Migros’a sağladığı avantajları konuştuk.

Türkiye ‘de modern perakendenin öncü kuruluşu olarak çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımınız hakkında bilgi verebilir misiniz?

Migros İyi Gelecek Planımız doğrultusunda, sürdürülebilirliği çevresel, sosyal ve yönetişim boyutlarıyla ele alıyoruz. Dünyada örnek teşkil eden projelere imza atıyor; tüm ekosistemimizin net pozitif etki yaratmasını hedefliyoruz. Operasyonlarımız sonucunda oluşabilecek çevresel etkilerimizi takip ederek kontrol altına alıyor ve bu etkileri minimuma indirme hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Türkiye’nin karbon ayak izini ölçen ve azaltan ilk perakende şirketiyiz. Sürdürülebilirlik Komitemizin çalışmaları kapsamında metrekare başına günlük karbon salımını 4 yılda yüzde 26 oranında azalttığımız mağazalarımızda 2030 yılına kadar ilave yüzde 35 karbon azaltımını amaçlıyoruz. 2030 yılına kadar satış metrekaremiz başına su tüketimini yüzde 10 azaltma hedefimiz bulunuyor.

Gıda perakendecisi olarak sürdürülebilir tarım ve gıda israfıyla mücadele alanlarında da sorumluluk alıyoruz. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarıyla paralel olarak, 2030 yılına kadar gıda imha oranlarımızı yarı yarıya azaltma hedefimiz bulunuyor.

Sürdürülebilir tüketim anlayışını tüm iş süreçlerimize entegre ederek, kaynaklarımızın etkili ve verimli kullanımının yanı sıra, operasyonlarımız sonucunda oluşan atık miktarımızı minimize etmeyi hedefliyoruz. İş Dünyası Plastik Girişimi’ne dahil olarak 2023 yılına kadar 500 tona yakın plastik atığın önüne geçmeyi hedefliyoruz. İlk yılımızda yaptığımız geliştirmelerle, 247 ton plastik atığın önüne geçtik.

Sıfır Atık Yönetim Sistemi, yasal yönetmelikler çerçevesinde tüm operasyonel birimlerimizde başlattık. Bu kapsamda tüm operasyonel birimlerde oluşan atıkları analiz ediyor, türlerine göre kaynağında ayrı topluyor, geçici depoluyor, geri dönüştürüyor ya da uygun bertaraf yöntemleri ile yönetiyoruz.

Nereye Atayım uygulaması ilk olarak nerede ve ne zaman başladı? Hangi illerde ve kaç mağazanızda uygulanmaktadır?

Geçtiğimiz yıl sonunda Sıfır Atık yönetmeliğinde gerçekleştirilen değişiklik sonrasında mağazalarımızdaki ambalaj atıklarını, anlaşma yaptığımız lisanslı firmalar ile yönetebilme hakkını elde ettik. Bu sayede çalıştığımız TAT lisanslı firmanın talebi üzerine “Nereye Atayım” uygulamasını ilk olarak, 2021 yılı Ağustos ayında Migros’un İzmir’deki mağazalarında kullanmaya başladık. İzmir’den sonra, Muğla, Manisa ve Aydın illerinde olmak üzere 424 mağazamızda sistem aktif olarak kullanılmaktadır.

 

egd idsTürkiye’de sürdürülebilir geri dönüşüm sisteminin kurucusu kimliği taşıyan ÇEVKO Vakfı, 30. Yıl Söyleşileri projesiyle Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) iş birliğinde iklim değişikliği konusunu tüm yönleriyle masaya yatırıyor. ÇEVKO Vakfı İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Çalışma Grubu’nun EGD Küresel Isınma Kurultayı Komitesi iş birliğiyle hazırladığı söyleşileri, “Türkiye’de Öncü Sanayi Kuruluşlarının İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Çalışmaları” konulu toplantıyla sona erdi. EGD Başkanı Celal Toprak moderatörlüğünde ÇEVKO Vakfı Genel Sekreteri Mete İmer’in de katılımıyla gerçekleşen çevrim içi söyleşide, bp Türkiye, CarrefourSA, Coca-Cola İçecek, L’Oréal, Mey Diageo, PepsiCo Türkiye ve Uludağ İçecek’in uygulamaları aktarıldı.

Uzman sanayi inisiyatifi ve etkin sivil toplum kuruluşu kimliklerini bünyesinde bir araya getiren ÇEVKO (Çevre Koruma ve Ambalaj Atıklarını Değerlendirme) Vakfı, öncülüğünü yaptığı sürdürülebilir geri dönüşüm sisteminin gelişimi ve ambalaj atıklarını kaynağında ayrı toplamanın artırılması hedefiyle yaptığı çalışmaları 30 yıldır artan bir ivmeyle sürdürüyor. ÇEVKO Vakfı İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Çalışma Grubu’nun EGD Küresel Isınma Kurultayı Komitesi iş birliğiyle hazırladığı çevrim içi söyleşilerin bu seferki konusu, “Türkiye’de Öncü Sanayi Kuruluşlarının İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Çalışmaları” oldu.

İklim Değişikliği ve Döngüsel Ekonomi konularında da düşünsel önderlik yapan kuruluşlar arasında yer alan ÇEVKO Vakfı’nın “30. Yıl Söyleşileri” projesi, Ekonomi Gazetecileri Derneği (EGD) iş birliğinde gerçekleşiyor. EGD Başkanı Celal Toprak’ın moderatörlüğünde gerçekleşen söyleşiye, ÇEVKO Vakfı Genel Sekreteri Mete İmer, bp Türkiye Sağlık, Emniyet, Çevre ve Güvenlik Müdürü Emir Özdemir, CarrefourSA İSG, Çevre, Kalite Güvence ve Sürdürülebilirlik Grup Müdürü Tayfun Akusta, Coca-Cola İçecek Grup Sürdürülebilirlik ve İletişim Lideri Burçun İmir, L’Oréal Kurumsal İletişim ve Etkileşim Direktörü İrem Karaoda Tanrıkulu, Mey Diageo Sağlık Emniyet Çevre Müdürü Çinel İşlek Güncü, PepsiCo Türkiye Dış İlişkiler ve Sürdürülebilirlik Müdürü Hatice Örs Bingöl ve Uludağ İçecek Kalite Güvence ve Ar-GE Merkezi Müdürü Tuğba Şimşek katıldılar.