İş Dünyası Plastik Girişimi’nin (İPG) İlerleme Raporu’na göre, 33 şirket plastik azaltımı ve kullanımını önlemek adına 2023 yılına kadar verdikleri taahhütlerde birinci yıl için toplam %41,1 ilerleme kaydederek 17.676 ton azaltım sağladı
Global Compact Türkiye, SKD Türkiye ve TÜSİAD iş birliğinde başlatılan, iş dünyasının plastik kirliliği ile mücadelesinde ölçülebilir çıktılara ulaşmasını hedefleyen İş Dünyası Plastik Girişimi’nin (İPG) Plastik Taahhütleri İlerleme Raporu’nun sonuçları açıklandı. Türkiye’nin ilk ve tek plastik girişimi İPG İlerleme Raporu’na göre, 33 şirket plastik azaltımı ve kullanımını önlemek adına 2023 yılına kadar verdikleri taahhütlerde birinci yıl için toplamda %41,1 oranında ilerleme sağlamayı başardı. 17.676 tonluk bu azaltım, 40 bin ailenin toplam plastik atımına denk geliyor.
Global Compact Türkiye, İş Dünyası ve Sürdürülebilir Kalkınma Derneği (SKD Türkiye) ve TÜSİAD iş birliği ile hayata geçirilen İPG’de bugüne kadar imzacı 42 şirket, 2023 yılına kadar somut plastik azaltım ve kullanım önleme taahhütlerini verdi. İlerleme Raporu’nda 2021 yılında 33 şirketin verdiği plastik taahhütlerindeki ilerlemeleri, 2022 yılında ilk kez taahhüt veren 9 şirketin verdiği taahhütleri ve aynı zamanda şirketlerden uygulama örnekleri yer aldı.
RAPORDAN ÖNE ÇIKAN BULGULAR:
Plastik kirliliği ile mücadelede döngüsel ekonomiye geçiş için yapılması gerekenlere de değinen raporun tamamını incelemek için lütfen tıklayınız
Kadıköy Belediyesi’nin “Bütüncül ve Katılımcı İklim Eylemi” projesi kapsamında düzenlediği Kadıköy İklim Atölyesi, mahalle sakinlerinin katılımıyla devam ediyor. 10 Aralık Cumartesi günü Ekolojik Yaşam Merkezi'nde gerçekleşen atölyenin bu ayki konukları Göztepe ve Sahrayıcedit mahallelerinde ikamet edenler oldu.
Mahalle sakinleriyle konunun uzmanlarını buluşturan Kadıköy İklim Atölyesi’nin amacı iklim değişikliğinin negatif etkilerine karşı ilçenin dirençli hale gelmesinde kapasiteyi arttırmak ve iklim krizi ile mücadelede mahallelilerde farkındalık yaratarak sahiplenme duygusunu geliştirmek. Kadıköy Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü tarafından geliştirilip hayata geçirilen atölye bu ay Göztepe ve Sahrayıcedit mahalle sakinlerinin katılımıyla gerçekleşti.
Kadıköy Belediyesi İklim Elçileri Işık Baştuğ ve Melda Karademir yürütücülüğünde yapılan atölyede öncelikle seçilen mahalleler hakkında bir bilgilendirme ve ardından uluslararası iyi uygulama örnekleri sunumu yapıldı. Katılımcılar Göztepe ve Sahrayıcedit mahalleleri olarak iki gruba ayrıldı ve enerji verimliliğinin artırılması yönünde binalar, ulaşım ve atık yönetimi konularında fikir paylaşımında bulundu. Mahalle haritası üzerine çözüm önerileri not edildi ve her iki grubun en iyi uygulama önerileri üzerinden iklim kriziyle mücadelede maksimum verimlilik sağlanmasına yönelik bir fikir teatisi yapıldı. 2023 yılı sonunda Kadıköy’ün bütün mahalleleri odağında tamamlanması planlanan atölyenin raporu, belediyenin bugüne kadar hayata geçirdiği projelere katkı sunacak ve yeni projelere ışık tutacak. Ayrıca, belediye stratejik planını hazırlarken bu atölyeler aracılığıyla mahalle sakinlerinden gelen görüş ve önerileri de göz önünde bulunduracak.
Dünyanın en büyük kurumsal plastik kullanıcılarından olan Coca-Cola ve Unilever, deniz çöpü krizine bir çözüm olarak gösterilen plastik kredilerine ikna olmadıklarını söyledi. Prensip olarak karbon kredilerine benzer şekilde plastik kredileri de kirleticilerin çevreden çıkarılan veya geri dönüştürülen plastiği temsil eden sertifikalar satın alarak plastik ayak izlerini dengelemelerine izin vermesi mantığına dayanıyor.
Coca-Cola'nın Güneydoğu Asya, Avustralya, Yeni Zelanda ve Güney Pasifik için Halkla İlişkiler, İletişim ve Sürdürülebilirlik Başkan Yardımcısı Russell Mahoney, şirketin plastik kredilerin uygulanabilirliğini araştırdığını, ancak Coca Cola gibi büyük bir çokuluslu şirket için uygun bir çözüm olduğuna "ikna olmadıklarını" söyledi.
200'den fazla pazarda faaliyet gösteren Coca Cola’nın, plastik ayak izini dengelemek için plastik kredilere güvenmek yerine "her pazarda toplamayı, geri dönüştürmeyi ve tekrar kullanmayı" hedeflediklerini söyledi. "Bir pazarda [toplama ve geri dönüştürme] bir şey yapmayabileceğiniz ve başka bir pazarda bunu telafi edebileceğimiz düşüncesi bizim için çekici değil” dedi.
Mahoney bu düşüncelerini, Eco-Business'ın hayırsever kolu EB Impact ve Birleşmiş Milletler Çevre Programı tarafından düzenlenen SEA of Solutions konferansında sanal bir panelde paylaştı. Eleştirmenler plastik kredilerini, plastik üreticilerinin plastik ayak izlerini azaltmak için dikkatleri anlamlı çözümlerden uzaklaştırabilmelerinin bir yolu olarak görürken, destekçiler ise, yatırımları atık sektörüne yönlendirmek için değerli bir araç olduğunu savunuyorlar.
Unilever'in Güzellik, Kişisel Bakım Bölgesel Araştırma ve Geliştirme Direktörü Vivek Sistla, plastik kredilere bakış açılarının Coca Cola’nınkine benzediğini belirtti. Plastik kredilerin potansiyel olarak, şirketlerin atık yönetimi programlarını destekleyerek çevreye verdikleri plastikten sorumlu oldukları Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu (GÜS) planının bir uzantısı olarak çalışabileceğini, ancak Unilever'in plastik yönetimi çabalarının "kalbinde" olamayacağını söyledi.
GÜS planlarının Güneydoğu Asya'daki gelişimin ilk aşamalarında olduğunu belirten Sista, Unilever'in bu tür programların oluşturulmasında "maksimum katılım" sağlamak istediğini ve bunun da şirketin "daha az, daha iyi veya hiç” plastik kullanmak için belirlediği taahhütleri yerine getirmesine yardımcı olacağını söyledi. Mahoney ise, hükümetlerin GÜS planlarını ilerletmek için politik araçlarına sahip olduklarını ve Coca-Cola'nın GÜS planlarının tasarım ve geliştirilmesinin bir parçası olmak istediğini de sözlerine ekledi.
GÜS programları, 2024 yılına kadar tamamlanması planlanan plastik kirliliğini önlemek ve azaltmak için Birleşmiş Milletler liderliğindeki küresel bir anlaşmanın oluşturulmasında önemli bir rol oynayabilir.
https://www.eco-business.com/news/coca-cola-and-unilever-were-not-convinced-by-plastic-credits/?sw-login=true
Orta Doğu Teknik Üniversitesi İklim Değişikliği ve Sürdürülebilir Kalkınma Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) tarafından yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yönetmelik uyarınca ODTÜ İklim ve Sürdürülebilirlik Araştırma Merkezi aşağıda listelenen çalışmaları yürütecek.
Müdür, Yönetim Kurulu ve Danışma Kurulundan oluşacak olan merkezin Müdürü Rektör tarafından 3 yıllığına görevlendirilecek. Görev süresi tamamlanan kişiyi Rektör yeniden görevlendirebilecek.
3 yıl görev yapacak olan 5 kişilik Yönetim Kurulu ise Müdür ile birlikte Rektörün belirleyeceği 4 öğretim üyesinden oluşacak.
Danışma Kurulu da Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile ilgili özel veya kamu kuruluşu temsilcileri ile diğer üniversitelerden benzer Merkezlerde deneyim sahibi isimler arasından yine Müdürün önerisi ve Rektörün onayı ile atanacak.
Kaynak: ODTÜ İklim ve Sürdürülebilir Kalkınma Araştırma Merkezi kuruldu
Migros, geçtiğimiz yıl başlattığı “Poşetsiz Alışveriş Hareketi”ne yeni bir adım ekleyerek müşterilerini doğanın korunmasına destek olmaya davet ediyor.
Migros, öncelikle Migros Sanal Market, Migros Hemen ve Macroonline operasyonlarında uygulayacağı pilot projesi ile poşetsiz alışverişi tercih eden müşterilerinin siparişlerini özel olarak hazırlanan çantalarla teslim ediyor ve her teslimat sonrası çantalar geri alınıp dezenfekte edilerek tekrar kullanılıyor.
Herhangi bir ürün ve sayı sınırlaması bulunmayan bu uygulamada, müşteriler Migros uygulamasında kendi talebi ile poşetsiz alışveriş yapmak istediğini sipariş notuna ekliyor. Böylece 0,25 TL uygulanan plastik poşet veya 3,75 TL uygulanan bez çantanın bedelini ödememiş olurken, çevrenin korunmasına da katkıda bulunuyor.
Migros, e-ticaret siparişlerinde kullandığı çevreci çantaları teslimat sonrası geri alarak her defasında dezenfeksiyonunu yapıyor. Böylece çantalar defalarca kez teslimat süreçlerinde kullanılabiliyor ve ürünler en hijyenik ve doğa dostu şekilde müşterilere ulaştırılıyor.
Belirlenen lokasyonlarda pilot olarak devreye alınan poşetsiz alışveriş uygulaması, müşterilerin geri bildirimlerine göre Migros e-ticaret operasyonlarının geneline yaygınlaştırılacak.