Ambalaj atıklarının geri dönüşümü konusunda Türkiye’nin öncü kuruluşu ÇEVKO Vakfı, geliştirdiği “Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi” ile belediyelerin Sıfır Atık yönetimi kapsamındaki yükümlülüklerine bütünsel çözüm sunuyor.

‘Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi’ni kullanan Atkasan Fabrikasının Müdürü Lütfü Kıpkıp ile de uygulamanın kullanımı ve operasyon ayağı hakkında konuştuk.

Atık envanter takibi yapmak amacı ile hayata geçirilen sistem, atığı düzenli ve sürekli toplamayı kolay hale getiriyor diyen Lütfü Kıpkıp, “Nereye Atayım uygulamasını kullanmaya başlamadan önce maliyet analizlerini farklı yöntemler ile yapabiliyorduk. Ancak bu maliyet analizleri noktasal bazlı değildi. Şu anda tüm alım yaptığımız noktalar ile ilgili miktarları, toplama maliyetlerini, her noktaya ulaşım mesafesi gibi verilere anlık olarak ulaşabiliyoruz.”

 

 

Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi Nasıl Çalışıyor?

ÇEVKO Vakfı’nın geliştirdiği “Nereye Atayım Belediye Sıfır Atık Saha Bilgi Yönetim Sistemi”, toplama operasyonu adedini, toplanan atık miktarını, son toplanma tarihini, doluluk oranını ve dolma frekansını hesaplıyor ve kayıtları raporluyor. İsteğe bağlı olarak Sıfır Atık Sisteminin paydaşları da anlık olarak atık ve ekipmana ait bilgilere ulaşabiliyor. Sistem sayesinde atık ve atık toplama işlemleri dijital ortamda kayıt altına alınıyor; tüm atık türlerinin bir ekranda anlık olarak izlenmesiyle ölçülebilir ve kontrol edilebilir çözüm sunuluyor. Belediyeler sıfır atık yönetiminde şeffaflık sağlamak için, anlık kayıt altına alınan atık toplanma ekipmanlarının dijital haritasını yurttaşlarla paylaşabiliyor. Sisteme kaydedilen her ekipmana ait bir benzersiz kimlik numarası veriliyor ve atanan kimlik numarası kare koda çevriliyor. Ekipmanlara yapıştırılan Kare Kod etiketleri, Nereye Atayım mobil uygulaması ile okutuluyor ve ekipmanın bulunduğu adres ile birlikte sisteme anlık olarak işleniyor. Böylece, atık toplanma ekipmanlarının dijital haritası çıkarılıyor. Atık toplanma ekipmanlarının dijital harita üzerinde kapsama alanları 1 ile 600 metre arasında gösteriliyor. Nereye Atayım Saha Bilgi Yönetim Sistemi, toplama araçlarının hasar veya arızalarını fotoğraflarla kaydedilmesine de imkan sağlıyor. Sistem, toplama araçlarının kanunen zorunlu olan kasko, vize, k belgesi ve benzeri belgelerin bitiş tarihinden önce yetkiliye bildirim gönderip, e-posta ile hatırlatma yapıyor. Nereye Atayım Saha Bilgi Yönetim Sistemi, her alanda kapsamlı ve anlaşılır raporlar sunuyor. Envanter genel raporu, genel toplama raporu, sürücü raporu, sevkiyat raporu, belediye raporu, lisanslı firma raporu il/ilçe raporu, talep raporları gibi çok sayıda rapor alınabiliyor. Bu raporlar ve alınan veriler, Excel, word, pdf, xml gibi formatlarda “Sıfır Atık Sistemi”ne anında iletilebiliyor. Halkın sıfır atık kapsamındaki talepleri ve ekipmanlara ait şikayetlerinin giderilmesi süreci de rapor altına alınabiliyor.

 Nereye Atayım uygulamasını ne zaman kullanmaya başladınız?

Temmuz 2021’den beri operasyonlarımızı bu uygulama ile yürütmekteyiz.

Hangi noktalarda, kaç adet toplama yapıyorsunuz?

İzmir, Manisa ve Aydın bölgesinde yaklaşık 800 noktadan alım yapıyoruz. Sistemimizde bulunan 30‘un üzerinde aracımızda bu sistemi kullanmaktayız.

Uygulamayı hangi illerde kullanıyorsunuz?

Uygulamayı İzmir, Manisa ve Aydın illerinde kullanmaktayız.

Uygulama ile yakıt, araç, personel gibi maliyetlerinizde bir farklılık yarattı mı? Maliyet analizini bu uygulama ile yapabiliyor musunuz?

Nereye Atayım uygulamasını kullanmaya başlamadan önce maliyet analizlerini farklı yöntemler ile yapabiliyorduk. Ancak bu maliyet analizleri noktasal bazlı değildi. Şu anda tüm alım yaptığımız noktalar ile ilgili miktarları, toplama maliyetlerini, her noktaya ulaşım mesafesi gibi verilere anlık olarak ulaşabiliyoruz. Bunun yanında atık kaynaklarının istediğimiz tarihler arasındaki atık miktarlarını da görebiliyor olmamız bize maliyet analizi yapma konusunda önemli kazanımlar sağladı.

TAKİP SİSTEMİ

Araç hasar-bakım, yasal belgeler vb. takibini bu sistem ile yapabiliyor musunuz?

Araçların yasal belgeleri, bakım süreleri, lastik kullanım sürelerini vb sistemde görebiliyoruz. Ayrıca kaza, arıza gibi bilgileri de şoförlerimiz anlık olarak sisteme fotoğraflayarak işleyebiliyor. Bununla birlikte takip etmek çok daha kolay ve tek noktadan yönetilebilir hale geldi.

Talep ve şikâyetleri nasıl yönetiyorsunuz?

Talep ve şikayetler, online olarak tedarikçiler tarafından sisteme işleniyor. Bildirimler anlık olarak lojistik operatörlerimiz tarafından görülüyor. Operatörlerimiz önceden program yapabildiği gibi, anlık olarak gelen talep ve şikayeti, mevcut rootlar içine ilave edebiliyor. Şoförlerimiz de ellerindeki tabletlerden ulaştıkları dolaşım listelerini göre hareket ediyor. Tüm talep ve operasyonların da kayıt altında olması, tedarikçiler ile bizim aramızdaki lojistik süreçler ilgili anlaşmazlıkların son bulmasını sağlıyor.

Zincir marketlerin uygulama ile ilgili memnuniyeti nasıl?

Bu sistem, zincir marketlerin tüm satış noktalarının ayrı ayrı atık miktarlarını anlık olarak görebilmelerini sağlamakta. Bunun yanında, planlı atık sevkiyatlarının dışında gerçekleşen atık oluşumlarında atık alım taleplerini izleme ve tüm atık süreçlerini anlık olarak kayıt altına almaları da mümkün hale geldi. Sıfır atık yönetmeliği kapsamında, belge sahibi tüm mağazaların atık miktarlarını ve atıklarını verdikleri firmaları bildirim zorunluluğuna bulunduğundan, sistem zincir marketleri hem ticari süreçlerini yönetme, hem de yönetmelikler bazında zorunlulukları yerine getirebilme kabiliyetlerini iyileştirmelerini sağladı.