Migros Ticaret A.Ş.’nin Kalite ve Çevre Yönetimi Direktörü Hülya Günay ile çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını ve “Nereye Atayım” uygulamasının Migros’a sağladığı avantajları konuştuk.

Türkiye ‘de modern perakendenin öncü kuruluşu olarak çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımınız hakkında bilgi verebilir misiniz?

Migros İyi Gelecek Planımız doğrultusunda, sürdürülebilirliği çevresel, sosyal ve yönetişim boyutlarıyla ele alıyoruz. Dünyada örnek teşkil eden projelere imza atıyor; tüm ekosistemimizin net pozitif etki yaratmasını hedefliyoruz. Operasyonlarımız sonucunda oluşabilecek çevresel etkilerimizi takip ederek kontrol altına alıyor ve bu etkileri minimuma indirme hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Türkiye’nin karbon ayak izini ölçen ve azaltan ilk perakende şirketiyiz. Sürdürülebilirlik Komitemizin çalışmaları kapsamında metrekare başına günlük karbon salımını 4 yılda yüzde 26 oranında azalttığımız mağazalarımızda 2030 yılına kadar ilave yüzde 35 karbon azaltımını amaçlıyoruz. 2030 yılına kadar satış metrekaremiz başına su tüketimini yüzde 10 azaltma hedefimiz bulunuyor.

Gıda perakendecisi olarak sürdürülebilir tarım ve gıda israfıyla mücadele alanlarında da sorumluluk alıyoruz. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarıyla paralel olarak, 2030 yılına kadar gıda imha oranlarımızı yarı yarıya azaltma hedefimiz bulunuyor.

Sürdürülebilir tüketim anlayışını tüm iş süreçlerimize entegre ederek, kaynaklarımızın etkili ve verimli kullanımının yanı sıra, operasyonlarımız sonucunda oluşan atık miktarımızı minimize etmeyi hedefliyoruz. İş Dünyası Plastik Girişimi’ne dahil olarak 2023 yılına kadar 500 tona yakın plastik atığın önüne geçmeyi hedefliyoruz. İlk yılımızda yaptığımız geliştirmelerle, 247 ton plastik atığın önüne geçtik.

Sıfır Atık Yönetim Sistemi, yasal yönetmelikler çerçevesinde tüm operasyonel birimlerimizde başlattık. Bu kapsamda tüm operasyonel birimlerde oluşan atıkları analiz ediyor, türlerine göre kaynağında ayrı topluyor, geçici depoluyor, geri dönüştürüyor ya da uygun bertaraf yöntemleri ile yönetiyoruz.

Nereye Atayım uygulaması ilk olarak nerede ve ne zaman başladı? Hangi illerde ve kaç mağazanızda uygulanmaktadır?

Geçtiğimiz yıl sonunda Sıfır Atık yönetmeliğinde gerçekleştirilen değişiklik sonrasında mağazalarımızdaki ambalaj atıklarını, anlaşma yaptığımız lisanslı firmalar ile yönetebilme hakkını elde ettik. Bu sayede çalıştığımız TAT lisanslı firmanın talebi üzerine “Nereye Atayım” uygulamasını ilk olarak, 2021 yılı Ağustos ayında Migros’un İzmir’deki mağazalarında kullanmaya başladık. İzmir’den sonra, Muğla, Manisa ve Aydın illerinde olmak üzere 424 mağazamızda sistem aktif olarak kullanılmaktadır.

 

Nereye Atayım uygulamasının Migros’a sağladığı avantajlar nelerdir?

Standart atık toplama rotası dışında mağazalardan atıkların alınması gereken durumlarda, sistem üzerinden talep yapılması sayesinde, telefon görüşmeleriyle kaybedilen zamandan tasarruf edilmiştir. Kullanım kolaylığı sağlanan sistemde mağazaya ait bilgiler sisteme önceden tanımlandığı için talep oluşturulurken ekrandan seçim yapılarak ilerlenebiliyor, böylece yazım hataları vb. sebeple, veri girişine ilişkin hata yapma ihtimali önleniyor. Uygulama ile toplama araçlarının hangi mağazalarda operasyonlarını yaptıkları görünüyor ve harita üzerinde son alım yapılan nokta izlenebiliyor. Program üzerinde toplanan atık miktarları görülüyor ve belirli bir tarih aralığına ait toplanan atık verisi raporlanabiliyor.

Mağaza yetkilileriniz tarafından sistem üzerinden doluluk bildirimleri yapılmaktadır. Bu size nasıl bir fayda sağlamaktadır? Doluluk bildirimlerine lisanslı firmaların dönüşleri ne kadar sürede olmaktadır?

Mağaza tarafından doluluk bildirimi yapıldıktan sonra aynı gün içerisinde atıklar alınıyor. Atık alanlarında atıkların birikmesi sonucu mağaza operasyonlarının olumsuz etkilenmesinin önüne geçiliyor. Doluluk bildirimleri ve talep oluşturulmasını takiben, atık alınması ile ilgili süreç programdan izlenebiliyor ve süreçle ilgili performans değerlendirmesi yapılabilecek veriler oluşturuluyor.

Nereye Atayım uygulamasının tüm mağazalarınızda hayata geçirilmesi konusunda görüşleriniz nelerdir? Ne zaman geçilmesini hedefliyorsunuz?

Bu uygulamanın mağazalarımızda kullanılması için öncelikle TAT lisanslı firmalar ile ÇEVKO Vakfı’nın işbirliği yapması gerekiyor. Rota optimizasyonu sağladığını düşündüğüm bu sistemin, TAT lisanslı firmalar tarafında kullanımı yaygınlaştıkça biz de mağazalarımızda yaygınlaştırabiliriz.