Türkiye'de, sayıları gittikçe artan "Yeşil Nokta" üyelerinin geri kazanım konusunda yasal sorumluluklarının ötesinde gerçekleştirdikleri örnek çalışmaları kamuoyuna duyurup, benzer çalışmalar yaratan firmaları da teşvik etmeyi hedefleyen Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri'nin ikincisi geçtiğimiz Aralık ayında sahiplerini buldu.

2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri'ni kazanan firmalara, hangi projeyle ödül aldıklarını ve sonraki hedeflerini sorduk. Ödül alan Yeşil Noktalı firmalarımızı tebrik ediyor, projelerini kendi ağızlarından sizlerle paylaşıyoruz...

2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri'nin sahipleri!

Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Kategorisi

  • Akçansa, "Yarını Dönüştüren Çocuklar ve Biyoçeşitlilik" çalışmalarıyla,
  • Boyner "İyiliğe Dönüştür" projesiyle,
  • Tetra Pak ise "Küçük Şeyler Doğayı Yeniler" projesiyle,

Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltarak Önleme Kategorisi

  • Frito Lay
  • Nestle Waters
Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları Kategorisi
  • Frito Lay,
  • Procter& Gamble
  • Unilever  

 

 

AKÇANSA
Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Kategorisi / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
Maden Sahaları Yeniden Doğal Hayata Kazandırılıyor

Akçansa olarak tüm faaliyetlerimizi çevre ve toplumu gözeterek yerine getiriyor, içinde bulunduğumuz toplumun yaşam kalitesini yükselterek daha güvenli ve refah dolu bir yarın oluşturulmasına katkı sağlamak amacıyla çalışıyoruz. Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri Yarışması'nda çevre duyarlılığımızı ortaya koyduğumuz Yarınları Dönüştüren Çocuklar ve Biyoçeşitlilik Yarışması projeleriyle Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları kategorisinde Yeşil Nokta Sanayi Ödülü'nü aldık.

ÇEVKO Vakfı ve Büyükçekmece Belediyesi işbirliğiyle ilkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik düzenlenen ‘Yarınları Dönüştüren Çocuklar" projesiyle çocuklara, atıkları kaynağında ayırma, geri dönüşüm ve atıktan enerji elde etme gibi sürdürülebilir bir dünyaya katkı sağlamak için kaynakları bilinçli kullanma yöntemleri hakkında bilgiler veriyoruz. 24 Akçansa gönüllüsünün birebir verdiği eğitimlerle 2015 yılında 15 okulda 3000'e yakın öğrenciye çocuğa ulaştık.
Şirketin ortaklarından HeidelbergCement tarafından düzenlenen Biyoçeşitlilik Proje Yarışması'nı 2014 yılında ilk kez Türkiye'de gerçekleştirerek, maden sahalarında biyolojik çeşitliliğin artırılmasını hedefledik. Projenin amacı; maden sahalarında üretim devam ederken ve faaliyet sonrası arazilerin ve doğal yabani hayatın yaratıcı, farklı ve inovatif projelerle tekrar doğaya kazandırılması, bu alanlarda biyolojik çeşitliliğinin arttırılması ve geliştirilmesine katkıda bulunmak.

BOYNER
Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Kategorisi / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
Kullanılmayan Giysilerle Tıp Öğrencilerine Burs

Boyner ve YKM mağazalarında hayata geçirdiğimiz İyiliğe Dönüştür projesi, kullanılmayan tekstil ürünlerinin yeniden değerlendirilmesini amaçlıyor. Projede, mağazalarımızda ve şirket merkez ofislerimizde toplanan kıyafetler "yeniden kullanılabilir, hammaddesine ayrıştırılabilir, enerjiye dönüştürülebilir" olarak gruplandırılarak ekonomiye ve yeniden kullanıma kazandırılıyor.

Toplanan ürünlerden ihtiyaç sahiplerine verilecek giysiler ayrıştırıldıktan sonra kermes satışları ve hammadde dönüşümünden elde edilen gelir de proje ortağımız Lokman Hekim Sağlık Vakfı'nın öğrenci burs fonuna aktarılıyor. Kasım 2014 tarihinde başlattığımız proje ile bugüne kadar 3.440 koli yani tam 50 ton giysi toplandı. Toplanan giysiler ayrıştırılarak 4.769 parça kıyafet ihtiyaç sahiplerine ulaştırıldı. Kullanıma uygun olmayan giysilerin 26.8 tonu ipliğe, 4.1 tonu ise enerjiye dönüştürüldü. Kermes satışları ve hammadde dönüşümünden elde edilen gelir ile bu yıl 14 Tıp Fakültesi öğrencisine burs verildi.

İyiliğe Dönüştür projesinin bir yıllık sonuçlarından memnunuz. Bu projemizle ÇEVKO'nun Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri'nde Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Projesi kategorisinde ödüle layık görülmek bizi onurlandırdı. Ancak gidilecek daha çok yolumuz olduğunun da farkındayız. Tüm müşterilerimizi kullanılmayan giysilerini Boyner ve YKM mağazalarına getirmeye çağırıyoruz. Bu bir iyilik hareketi, katılın birlikte büyütelim!

FRITOLAY
Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltarak Önleme Uygulamaları / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü

PepsiCo, toplum ve gezegenimiz için geleceğe daha sağlıklı yatırımlar yaparak sürdürülebilir büyümeyi sağlama anlamına gelen "Fayda Gözeten Performans" bakış açısıyla küresel bir yiyecek ve içecek firması olarak, lezzetli ve besin değeri arttırılmış yiyecekler ve içeceklerden oluşan bir portföy oluşturarak, enerji, su ve ambalaj kullanımını azaltmaya yönelik yenilikçi yöntemler ile hem satış hem de nakliye ambalaj kullanımında kayda değer azaltmalar sağlamıştır. Cips Paketlerinin Yapıştırma alanlarının Azaltılması Projesi ile piyasaya sürülen satış ambalajı miktarında 1.627 ton azalma olmuştur. Depozitolu Koli uygulaması ile bitmiş ürünü piyasaya sürdüğümüz kolilerimiz bayii ve satış noktalarından toplanarak Koli Temizleme işinin gerçekleştirildiği depolarda temizlenerek tekrar kullanımı sağlanmaktadır, bu sayede koli kaynaklı ambalaj atığı miktarı 2/3 oranında azaltılmıştır. Project Gold - Phase II Projesi ile paket boyutları düşen gramaja uygun bir şekilde pazarlama ve satış ekiplerinin ortak kararları ile küçültülerek 2,5 milyon m2 (110.00 kg) OPP) daha az OPP tüketimi sağlanmıştır.

Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü

PepsiCo olarak, "Fayda Gözeten Performans" adını verdiğimiz vizyonu gerçekleştirmek için; yaptıklarımızla toplumda olumlu bir etki bırakırken aynı zamanda iş ve finansal açıdan da başarı elde etme konusunda kararlıyız. 2007 yılında TÜBİTAK Teşviki ile Kocaeli Fabrikamızda, 2010 yılında Tarsus Fabrikamızda kurulan Katı Atık Tesislerimizde (OWM) üretim ıskartası organik atıklardan biyogaz elde edilmektedir, böylece çıkan organik atıklarımızla Fabrikalarımızn toplam tükettiği enerjinin 1/3'ü karşılanmaktadır. Katı Atık Tesislerindeki fazla çamur sistemden çekilerek çamur susuzlaştırma ünitesine gönderilir, dekantör yardımı ile susuzlaştırılan çamur Organomineral Gübre üretimi için KOMPOST Tesisine gönderilir, patates bitkisinin ihtiyacı olan mineraller ilave edilerek Organomineral gübre elde edilir, böylelikle atığımızdan üretimde kullanılan patates için "Naturalis" isimli gübre elde edilip "sıfır atık" hedefine ulaşılmıştır.

Nestle Waters
Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltarak Önleme Uygulamaları Kategorisi / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
100 Bin Kişilik Şehrin Bir Yıllık Elektrik İhtiyacı Kadar Tasarruf

Nestlé Waters Türkiye, 2009 yılından bu yana sürdürdüğü "Hafifletilmiş Ambalaj Kullanımı" projesi ile bu yıl ÇEVKO tarafından ikincisi düzenlenen, Türkiye ve dünyanın önde gelen şirketlerinin yarıştığı Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri Yarışması'nda Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltılarak Önleme Uygulamaları kategorisinde ödüle layık görüldü.

Nestlé Waters Türkiye, beş yılda 7,7 milyon TL yatırım yaptığı "hafifletilmiş ambalaj kullanımı projesi" ile Uludağ fabrikasındaki hammadde kullanımını, sera gazı salınımını ve enerji tüketimini azaltmayı amaçlıyor. Bu proje ile Nestlé Waters Türkiye, son beş yıl içinde elektrik tüketiminde %50, ambalaj tüketiminde ise %35 tasarruf sağladı. Toplam 88.716.724 Kwh enerji tasarrufu yaparak 100 bin kişilik bir şehrin bir yıllık elektrik ihtiyacı kadar enerji tasarrufu etmiş oldu.

5 yıldır sürdürmekte oldukları ve başarılı sonuçlar elde ettikleri bu proje ile ödül almaktan büyük mutluluk duyduklarını belirten Nestlé Waters Türkiye Pazarlama Direktörü Tolga Ünvan, "Nestle Waters olarak çevresel sürdürülebilirlik en önem verdiğimiz alanlardan biri. Türkiye'de yüksek hacimlerde preform kullanan şirketlerden biri olarak hafifletilmiş ambalaj çalışmalarına liderlik ediyoruz. Proje ile sektördeki iş ortaklarımızı da kalıp ve proses yatırımlarını yapmaları için teşvik ettik. Markamızı gururlandıran bu girişim sadece bizim değil, üzerinde yaşadığımız Dünya ve doğa için de büyük önem taşıyor. Çevreyi korumak ve karbon ayak izimizi azaltmak için çalışmalarımıza devam edeceğiz." dedi.

Azaltılan sera gazı salınımları ile 194 bin ağaç kurtarıldı
Proje kapsamında proses optimizasyonu ve dizayn değişikliği gibi yöntemler kullanarak hammaddelerin ağırlığı azaltılırken, şişe tasarımından kapak tasarımına kadar üretilen ambalajların birçok noktasını önemli testlerden geçirilerek değiştirildi.
Proje ile ambalaj tüketimi ve enerji tüketimi gibi alanlarda önemli tasarruflar elde edilirken, azaltılan sera gazı salınımları sayesinde 194.500 ağaç kurtarıldı. Yaptığı yatırım ile beş yılda toplam 35 milyon TL kazanç elde eden Nestlé Waters, hafifletilmiş ambalaj ve enerji tasarrufu projeleri ile Türkiye'de ambalaj kullanımı ve enerji tüketimi tasarrufu konusunda liderliği elinde bulunduruyor.

PROCTER&GAMBLE
Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
Depolamaya Gönderilen Atıklar Sıfırlanıyor

P&G, bugün ve gelecekte herkes için daha iyi bir yaşam oluşturmayı amaçlayan ve dünyada 178 yıldır faaliyet gösteren bir şirket olarak, Türkiye'de de iki ayrı lokasyondaki üç üretim tesisinde yerel yönetmeliklerin yanı sıra Global Çevre Programı'nı uygulayarak üretimden tüketime her aşamada çevresel etkileri en aza indirmeyi hedefliyor. 

P&G, 2020 sürdürülebilirlik vizyonu "zero waste to landfill" (depolamaya gönderilen atıkların sıfırlanması) ve %100 geri dönüşüm hedefi doğrultusunda üretim tesislerinde atık yönetim programını uyguluyor. Global Çevre Programı kapsamında çevreye duyarlı ürünler üretmek, üretim yaparken tükettiği kaynakları en aza indirmek ve nihai ürün nakliyatı sırasında karbondioksit (CO2) salımını minimuma düşürmek için çalışan P&G, üretim tesislerinde enerji kullanımı, su tüketimi, CO2 salınımı ve bertaraf edilen atık miktarının azaltımı konularında projeler geliştiriyor. Atık kaynaklarını kontrol altında tutarak fabrikadan çıkan atık miktarının azaltılmasını sağlamak hedefiyle P&G, son 4 yılda Gebze ve Şekerpınar üretim tesislerinde toplamda enerji tüketimini yüzde 17, toplam karbon salımını yüzde 13 ve bertaraf edilen atık miktarını ise yüzde 63 oranında azalttı. P&G Türkiye yaptığı bu çalışmalar ile PRO Europe (Packaging Recovery Organization Europe) tarafından desteklenen ÇEVKO "Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri"nde Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları alanında Sanayi Ödülü'nün sahibi oldu.

2020 dünya çapındaki hedefleri kapsamında çalışmalarını sürdüren P&G Türkiye bu hedefler doğrultusunda, Kasım 2015 itibariyle de üretim tesislerinde katı atık depolama alanlarına üretim kaynaklı ‘sıfır atık' gönderme hedefini gerçekleştirdi.

 

TETRAPAK
Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Kategorisi / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
"Küçük Şeyler Doğayı Yeniler", 50 Bin Öğrenciye Ulaştı

Tetra Pak olarak, ilk kez 2014'te ÇEVKO tarafından gerçekleştirilen, Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri Yarışması'nda, ilköğretim öğrencilerine yönelik gerçekleştirdiğimiz ‘Küçük Şeyler Doğayı Yeniler' projemizle, Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları kategorisinde, Büyük Ölçekli İşletme sınıfında Yeşil Nokta Sanayi Ödülü'nün sahibi olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz.

Misyonumuz doğrultusunda öncelik verdiğimiz, Milli Eğitim Bakanlığı himayesinde 11 yıldır sürdürdüğümüz ve bugüne kadar yaklaşık 1.150.000 ilköğretim öğrencisine ulaştığımız çevre konulu ‘Küçük Şeyler Doğayı Yeniler' projemizi, 2015'de de 50 bin öğrenciye anlattık.

İçeriğini öğrenciler açısından öğrenmeyi kolaylaştırıcı ve eğlenceli hale gelecek şekilde geliştirdiğimiz projemizde, öğrencilere süt ve meyve suyu ambalajlarının nasıl geri dönüştüğünü 3 istasyondan oluşan geri dönüşüm setiyle uygulamalı olarak anlatıyoruz. Geri dönüşümün faydalarını vurgulayıp; evlerinde, okullarında, ambalaj atıklarını ayrı biriktirmelerinin geri dönüşüm zincirinin başlatan önemli bir adım olduğunu söylüyoruz.

 

 

  

UNILEVER
Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları / 2015 Yeşil Nokta Sanayi Ödülü
Çöplük Alanlarına Hiçbir Katı Atık Göndermiyoru

Unilever olarak, pozitif sosyal etkimizi artırırken, diğer taraftan büyüme sürecimizi çevresel etkimizden ayırmayı hedefleyerek; gelecek nesillere daha temiz bir dünya bırakmak amacıyla 5 yıl önce iş planımızı ve büyüme hedeflerimizi sürdürülebilir bir çerçevede yeniden tasarladık.

‘Çöplüğe sıfır atık' hedefi, Unilever'in "Sürdürülebilir Yaşam Planı" kapsamında gerçekleştirmeyi taahhüt ettiği hedeflerinden bir tanesidir. Bu hedef, Global Unilever fabrikaları için 2015 yılı olmasına rağmen, Unilever Türkiye olarak, biz bu hedefe 2 yıl önce, yani 2013 yılında ulaştık.

Atık Yönetimi hedefimize uygun olarak, Türkiye'deki tüm işletmelerimizde (8 üretim tesisimiz ve dağıtım depomuz), 2013 yılından bu yana ‘çöplüğe sıfır atık' statüsünde üretim yapıyoruz. Tesislerimizde ortaya çıkan katı atıkları kaynağında ayırarak geri dönüşmelerini sağlıyoruz veya enerji olarak geri kazanıyoruz. Sonuçta, çöplük alanlarına hiçbir katı atık göndermiyoruz.